Stav chytrého domu, dohledové centrum

Dohledové centrum pro chytré domy: Spolehněte se

Chytré domy se stávají měřítkem vysoké životní úrovně. Jsou pohodlné a bezpečné, takže jejich majitelé mohou bydlet bezstarostně. Díky dohledovému centru mají navíc zajištěnou preventivní údržbu a servis, aby nadále fungovaly perfektně.

Moderní domácnost pro vás aktivně pracuje, aniž byste své požadavky museli složitě nastavovat prostřednictvím ovládacích panelů. Jestli chcete, otevře vám dveře, jakmile rozpozná otisk vašeho prstu. Jednotlivé přístroje spolu budou komunikovat, aby se dohromady přizpůsobovaly vašim potřebám, i venkovním povětrnostním změnám. Chytrá domácnost vám libovolným způsobem (textově, hlasově, nonverbálními zvukovými a vizuálními signály) oznámí informace, které považujete za důležité…

Mohli bychom pokračovat dalšími příklady. Ovšem podobně jako nejkvalitnější automobil občas potřebuje technickou kontrolu, také chytrý dům vyžaduje průběžný servis.

Reálný příběh o zanedbané údržbě

Úspěšný muž postavil pro svoji rodinu nový dům, a přitom pochopitelně vsadil na nejvyšší kvalitu. Investoval do pasivního standardu: do prvotřídního architektonického návrhu, tepelné izolace, okenních trojskel, větracího a zároveň vytápěcího rekuperačního systému atd. A také zvolil chytrou elektroinstalaci značky Loxone, která má oprávněně pověst evropské jedničky, aby všechny technologie fungovaly automaticky a přitom byly lehce ovladatelné.

Vznikl opravdový domov. A pokud občas nastal nějaký problém, což prostě patří k životu, byl řešitelný – i trojsklo lze případně vyměnit, poté co děti na přilehlém hřišti špatně nasměrují kopačák. Každá slušná a stabilní firma má přece svůj servis…

Jenže uběhlo několik let, a přestala fungovat paměťová SD (Secure Digital) karta, na které byl nahraný řídící program inteligentní elektroinstalace. Kvůli této banální závadě najednou miniserver, tedy základní komponenta chytrého domu, pouze blikal: oranžově, zeleně, oranžově, zeleně… A v místnostech náhle nesvítila světla, nepracovala vzduchotechnika, nehřálo elektrické topení…

Majitel domu zjistil, že nemá přístup do systémové administrace, navíc se nemohl dovolat firmě, které za inteligentní elektroinstalaci zaplatil. V tuhle chvíli, v pátek před prodlouženým víkendem, zatelefonoval naší společnosti Smarteon. Naši technici přijeli ještě o víkendu, a vyřešili akutní problémy, aby v domě nebyla zima, tma a vydýchaný vzduch. Majitel se mezitím sám zeptal, jestli provozujeme nějaké „dohledové centrum“, abychom  podobným krizím napříště předešli. A není sám.

Naši technici poměrně často vyjíždějí za lidmi, jejichž inteligentní elektroinstalace po několika letech hladkého provozu selhává, protože odpovědné firmy naprosto zanedbávají údržbu.

Profesionální servis musí být samozřejmostí

Na trhu můžete vybírat mezi špičkovými hardwarovými komponentami – kromě evropského Loxone zmiňme také americké Control4, Crestron a Savant. Seženete i konzultanty, projektanty, elektrikáře a softwarové vývojáře, kteří inteligentní elektroinstalaci zprovozní speciálně pro vaši domácnost.

V zahraničí, ale také například na ČVUT v Praze nebo VŠB – Technické univerzitě Ostrava navíc vznikají teoretické práce o dohledovém centru, které má zajistit, aby inteligentní systémy fungovaly dlouhodobě spolehlivě a bezpečně. Autorům jde většinou o instituce, jejichž selhání by mohlo mít nejtragičtější důsledky: o zdravotnické a léčebné ústavy, domovy důchodců apod.

Ostatně v oblastech, které jsou komerčně nejzajímavější – v průmyslu a dopravě – už poměrně běžně fungují dohledová centra (odborně nazývaná „Supervisory Control And Data Acquisition“, zkráceně SCADA). Specializované společnosti neustále dálkově sledují, zda ve výrobní hale nebo letištním provozu všechny technologie i systémy fungují, jak mají, v jakém jsou stavu, kde hrozí opotřebení nebo má proběhnout aktualizace. Tak se minimalizuje pravděpodobnost, že něco zastará a náhle selže.

Nastal čas, aby profesionální servis dostávaly také rodiny, které žijí v chytrých domech.

Dohledové centrum pro chytrý dům

Jak funguje dohledové centrum pro chytré domy

Dálkově monitorujeme, jak našim klientům funguje inteligentní elektroinstalace. Jde například o tyto parametry:

dostupnost miniserveru

vytížení procesoru (zaplnění paměti)

zda jsou jednotlivá zařízení, zapojená do systému, on-line nebo off-line

verze všech zařízení připojených do systému a počítačové sítě, čas posledního restartu atp.

chyby na sběrnicích (Loxone Link, Loxone Tree, 1-wire atp.)

výpadky proudu a stav baterií pro záložní napájení

stav baterií v bezdrátových zařízeních

nadměrný kouř nebo vlhkost, tedy riziko požáru či záplavy

dostupnost internetu

zatížení hraničního routeru (Border Router – poslední router před připojením do internetu), pokusy o útok na systém řízení chytrého domu

stav LAN (Local Area Network – lokální sítě)

a další…

Každý parametr dálkově monitorujeme ve svém dohledovém centru. Nečekáme na problémy, předcházíme jim. Sledujeme, v jakém stavu jsou jednotlivé komponenty, například SD karta – levné zařízení, jehož selhání v našem příběhu znamenalo, že bylo potřeba celou inteligentní elektroinstalaci naprogramovat znovu, což majitele stálo domácí pohodu a řádově desítky tisíc Kč. V odborném slangu jde o takzvanou „zdravotní kontrolu” (Health Monitoring), tedy o jakousi „permanentní preventivní prohlídku”.

Pokud hrozí jakýkoliv problém, jsme upozorněni: e-mailem, textovou telefonní zprávou a dalšími specializovanými kanály. Přitom rozlišujeme relevanci – například pro méně závažné notifikace používáme týmový komunikační kanál Slack. Všechna data jsou systematicky archivována, abychom mohli vyhodnocovat dlouhodobý stav jednotlivých komponent i systémů, aktualizace, případně zjištěné zádrhele apod. Jakmile zjistíme jakýkoli nedostatek, hledáme odpovědi na několik důležitých otázek:

  1. Kdy se vyskytl poprvé?
  2. Opakuje se v nějakých pravidelných intervalech?
  3. Není sekundárním důsledkem nějakého primárního problému?

Přitom můžeme zjistit, například že jednotlivé funkce domu reagují opožděně, zrovna když bývá přetížený procesor miniserveru. Takže místo abychom marnili čas kontrolou zářivek, skrze dohledové centrum půjdeme rovnou k primárnímu problému, a tím pádem závadu vyřešíme rychleji.

Vojtěch Zavřel spravuje chytrý dům

Maximální kvalita za minimální cenu

Každý chytrý dům musí vyhovovat svému unikátnímu majiteli nebo jeho rodině, a tato zakázková výroba pochopitelně stojí peníze – zhruba 10 % celkových nákladů na danou nemovitost. Ovšem jakmile tyto prostředky investujete, údržbu systému můžeme do značné míry automatizovat, aby následné výdaje byly už jenom minimální. Přitom používáme stejné nástroje, jako Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN), společnosti eBay, Intel nebo IBM. Například CERN uvádí, že jeho IT oddělení muselo dříve průběžně řešit zhruba 60 000 úkolů. Počet těchto požadavků klesl na řádově několik stovek poté, co organizace přešla na automatizační nástroj od americké společnosti Puppet Inc., který používáme také my. Pracujeme také prostřednictvím platformy Grafana.

Naše společnost Smarteon navíc jako vůbec první poskytuje servis chytrým domům systémově, přes dohledové centrum. Čím více instalací přitom spravujeme, tím stoupá efektivita. Průběžně totiž využíváme nově nabyté zkušenosti, znalosti a také data. Například dokážeme předcházet chybám, které jsme řešili dříve na jiných instalacích.

Díky tomu vám můžeme nabídnout servisní balíček STANDARD za 1 500 Kč nebo PREMIUM za 2 500 Kč měsíčně. V ceně máte kromě časově garantované technické podpory (telefonní konzultace, příjezdu technika), prodloužené záruky na hardware nebo průběžných bezpečnostních aktualizací také programátorskou práci podle vašich aktuálních požadavků. Právě tato, posledně jmenovaná služba bývá v rámci obou servisních balíčků nejžádanější.

Naši klienti rádi přemýšlejí, čím by svůj chytrý dům chtěli ještě vylepšit – možná proto, že nemusejí řešit žádné problémy. A my můžeme dále naplňovat svoji myšlenku, že chytrý dům se má starat o vás, nikoli vy o chytrý dům.

[contact-form-7 id=“672″]

Category: